Jolipa 2

SEMIAUTOMATISATIE VAN HET MAGAZIJN

Jolipa heeft zo'n 12 000 artikelen op stock. Om de 6 maanden komen er 2 500 nieuwe artikelen in het aanbod. Deze grote verscheidenheid en continu wisselende referenties liet niet toe om - zoals in een ideale situatie - de goederen naar de operator te laten stromen.

Studiebureau Logflow bedacht hiervoor een goede tussenoplossing, die wij mee vormgaven en uitvoerden.

Dick Sabbe, CEO: “Vroeger zette één operator een volledige bestelling klaar, waardoor hij dagelijks tot 30 kilometer in het magazijn aflegde en 10 bestellingen kon voorbereiden. Nu worden de orders door verschillende operatoren gepickt en gebeurt een heel stuk van het parcours via een continu lopende transportband, waar de picker zijn verzamelde goederen afzet. De transportband brengt de goederen via een spiraal naar de pickingzone. Daar worden de goederen op de antennes uitgepusht om orders te vormen en op palletten te plaatsen.

De installatie is ook voorzien op e-commerce. Jolipa haalt een derde van de omzet halen we uit bestellingen van verdelers die rechtstreeks bij de eindklant worden geleverd. Daarom hebben we de lay-out van enkele rollenbanen voorzien op het aanschuiven van een verpakkingstafel.

DE VEREENVOUDIGING VAN EEN COMPLEXE GOEDERENSTROOM

Onze ervaring met complexe goederenstromen en focus op de meest gunstige oplossing voor onze klant komen ook in dit project samen. Enkele feiten:

  • Over het lange traject van het magazijn richting uitsluisstations hebben we verschillende transportsystemen gebruikt. Lange transportbanden worden afgewisseld door curve conveyors, een spiraaltoren, stijgbanden en pushoutsystemen om zo de doos tot bij het eindstation te krijgen.
  • Op het einde van het traject wordt de doos of de dragerbox gescand om zo op het juiste uitsluisstation uitgepusht te worden.
  • Het nieuwbouwmagazijn is bij brand volledig van het bestaande gebouw af te sluiten. Deze brandpoorten staan dus midden onze installatie en wij houden hier rekening mee bij brandalarm. Ook is samen met de klant bepaald waar de brandmuur staat ten opzichte van de installatie, dit om zo weinig mogelijk brandpoorten te moeten installeren op de vier verschillende niveaus.
  • Op elke verdieping is een intake- en een outtaketraject van en naar de lift voorzien. Zo krijgen we een zo optimaal mogelijke wisselwerking van palletten tussen de verschillende verdiepingen.

LIFTINSTALLATIE VOOR ONDERKELDERD MAGAZIJN

Toen beslist werd om het terrein naast het bestaande magazijn te bebouwen, moest Jolipa rekening houden met de hoogspanningskabel over de site. Om ver genoeg van de kabel te blijven, bleek de beste oplossing om het magazijn één verdieping onder het maaiveld te steken. Daarvoor was een liftinstallatie nodig die de goederen van het oude naar het nieuwe magazijn kan brengen. Een denkoefening die door Logflow werd gemaakt en door Fraxinus gerealiseerd.

Eens de dozen gescand en gepalletiseerd zijn, kunnen de palletten via een liftinstallatie naar het nieuwe magazijn. Tijdens de studie van de flow hebben we nog een wikkelunit aangesloten op de lijn. Op die manier wordt de pallet meteen transportklaar gemaakt. Vervolgens gaat de pallet door naar de liftschacht, waar een scanner detecteert naar welke verdieping de pallet moet.

Patrick Stockman, technisch verantwoordelijke: “De hoofdstroom van de goederen gaat naar beneden en wordt uitgevoerd naar transport, maar orders die pas later uitgeleverd moeten worden, kunnen we ook stockeren op twee mezzaninevloeren. Later wordt die pallet via de software teruggeroepen.”

We maken een enorme tijdswinst doordat de pickers slechts een fractie van de vroegere afstand moeten afleggen in het magazijn.

DICK SABBE

JOLIPA

P1050958

JOUW LOGISTIEKE FLOW
OPTIMALISEREN?

Kan de logistieke flow ook in jouw warehouse efficiënter? Wij wisselen graag van gedachten. Contacteer ons gerust voor een vrijblijvende kennismaking.

Let's meet!

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste surfervaring op onze website krijgt. Meer info

Je gebruikt een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct te bekijken.

Update mijn browser nu!