“Bij ODTH in Rumst wordt een bestaand magazijn in vijf fasen omgebouwd naar een geautomatiseerd shuttlesysteem van Movu, ingebouwd in rekken van Stow. In totaal komen er zo’n 31.000 palletplaatsen bij. De grootste uitdaging: werken in een actief magazijn, zonder de operatie stil te leggen.
Fraxinus realiseerde de volledige in- en outboundsystemen. Palletten komen via conveyors binnen, worden automatisch gemeten, gescand en onderworpen aan een gabaritcheck. Conform materiaal gaat door naar inbound, afwijkende palletten worden naar een manuele lijn gestuurd.
Vanuit de inboundlijnen gaan palletten via verticale liften naar het juiste niveau. De liften zijn zo ontworpen dat ook shuttles ermee verplaatst kunnen worden, zodat capaciteit flexibel verdeeld wordt. Shuttles plaatsen palletten in de rekken en halen ze voor outbound weer op. Via conveyors gaan ze naar de expeditiezones. Daar is ook een verbinding voorzien met het bestaande snellaadsysteem, dat palletten buffert en in de juiste volgorde klaarzet voor snelle vrachtwagenbelading. De retrofit van dit systeem volgt in een latere fase.
Het magazijn stond aanvankelijk vol met oude Stow-rekken en manuele Movu’s. Deze werden blok per blok ontmanteld; het staal werd gerecupereerd en hergebruikt in de nieuwe installatie, goed voor een besparing van ruim 680 ton CO2. Midden in de site bleef een kubusstructuur behouden, wat bijkomende hoogtes en variaties in de constructie met zich meebracht. Ook de brandveiligheid maakte het uitdagender: alle zones zijn omwald en voorzien van vloeistofplinten, zelfs onder conveyors door. Dat vroeg om precieze inpassing en nauwe coördinatie in elke fase.
Naast de mechanische trajecten leverde Fraxinus de volledige bekabeling en sturing, inclusief veiligheidsvoorzieningen zoals fencing, signalisatie en toegangsdetectie. Het systeem verwerkt 2.500 tot 3.000 palletten inbound en outbound per dag, en creëert in totaal 10.000 extra palletposities.”
- door Ryan Debacker
project engineer