Fraxinews2025 ODTH

Waarom kwam dit project precies op de agenda?

Rob: “Het zat eigenlijk al langer in ons achterhoofd, maar de omstandigheden maakten het nooit haalbaar. Je voelt steeds meer druk in de markt: klanten verwachten snelheid, prijzen staan onder druk en tegelijk is het moeilijk om voldoende mensen te vinden. Dan weet je dat je iets moet veranderen.”

“In het verleden viel de business case telkens weg omdat je in dit gebouw met de hoogtebeperkingen geen klassieke kranenautomatisatie kan realiseren. Pas met de shuttletechnologie viel alles op zijn plaats: plots konden we de beschikbare ruimte maximaal benutten en werd het project wél rendabel.”

Wat is voor jullie de grootste uitdaging gedurende dit project?

Wim: “Het moeilijkste is dat alles live moet gebeuren. We konden hallen maandenlang niet gebruiken omdat er opgebouwd werd, terwijl de stockage gewoon doorging. Op sommige momenten zaten we echt tegen de limiet, met 34.000 palletten in huis. Dan moet je puzzelen: inbound beperken en productcategorieën herschikken. Dat gaf enorm veel druk, maar tegelijk ook de voldoening dat het gelukt is met behoud van een uitmuntende service aan onze klanten. Zij hebben van deze overgang vrijwel niets ondervonden.”

Waarom hebben jullie voor shuttletechnologie gekozen?

Rob: “Omdat het ons toelaat om veel slimmer om te gaan met wat er al stond. We hebben bestaande frames gerecupereerd en hergebruikt in de nieuwe installatie. Dat scheelt enorm in budget en levert ook een ecologisch voordeel op, met ruim 680 ton CO2 minder uitstoot. Bovendien geeft het systeem flexibiliteit: liften kunnen shuttles mee verplaatsen, waardoor we capaciteit op elk niveau kunnen bijsturen afhankelijk van de vraag.”

Hoe zijn jullie bij Fraxinus terechtgekomen?

Rob: “We zaten rond de tafel met Movu, Stow en een externe consultant. In die sessies kwam Fraxinus naar voren als de partij die de in- en outboundsystemen kon realiseren. Zij integreren alle conveyors, liften en bekabeling en zorgen ook voor de koppeling met de bestaande Magic Black Box.”

De Magic Black Box maakt al langer deel uit van jullie site. Welke rol speelt ze vandaag nog?

Wim: “Dat systeem gebruiken we om vrachtwagens heel snel te laden. Palletten worden er tijdelijk gebufferd en in de juiste volgorde klaargezet. Aanvankelijk was het idee om deze mee te vervangen door het shuttlesysteem, maar in de loop van het traject hebben we beslist ze te behouden omdat ze veel sneller laadt dan shuttles. Fraxinus heeft de koppeling gerealiseerd zodat dit systeem naadloos meedraait in de nieuwe automatisatie. In een volgende fase staat er ook een retrofit gepland om de sturing te vernieuwen, zodat de MBB weer helemaal toekomstbestendig is.”

Hoe verloopt de samenwerking met Fraxinus in de praktijk?

Wim: “Heel vlot. Er zijn veel versies en lastminute aanpassingen geweest, maar Fraxinus denkt telkens flexibel mee. Als er een wijziging nodig is, wordt er niet moeilijk gedaan maar gewoon gezocht naar de beste oplossing. Ook technisch sluit alles goed op elkaar aan: mechanica, bekabeling en software versterken elkaar.”

Wat is bijzonder aan de manier van samenwerken in dit project?

Rob: “Normaal wordt bij zo’n grootschalige automatisatie een integrator aangesteld die alles coördineert. Hier is dat niet het geval. Fraxinus stemt rechtstreeks af met Movu en met ons als klant. Dat verloopt opvallend goed. Er zit veel flexibiliteit bij Fraxinus: ze bewegen hemel en aarde om zaken tijdig klaar te krijgen. Ook de samenwerking met Codius voor software en bekabeling loopt goed. Het enige nadeel is de afstand, maar via Digi X-ON kan veel vanop afstand opgelost worden. Bovendien wordt in een volgende stap nog cameratoezicht voorzien.”

Hoe lang loopt dit traject in totaal?

Wim: “We zijn gestart met de eerste afbraakwerken in juni 2024. Intussen is fase 1 operationeel en is de uitrol van de volgende fases volop bezig. Alles samen spreken we over een traject van ongeveer anderhalf jaar voor opbouw en montage. Tegen midden 2026 moeten alle vijf fases volledig operationeel zijn.”

Hoe kijken jullie naar de toekomst van dit project?

Rob: “Tegen het eind van het project zullen we samen met de Magic Black Box 30.000 palletten in automatische opslag hebben. Dat geeft ons de schaal en flexibiliteit om de komende twintig jaar verder te groeien. Precies dat is ook wat we met project Elixir beogen: onze site nieuw leven geven voor de volgende decennia.”

Ryan Debacker

Een fraxi van het project

“Bij ODTH in Rumst wordt een bestaand magazijn in vijf fasen omgebouwd naar een geautomatiseerd shuttlesysteem van Movu, ingebouwd in rekken van Stow. In totaal komen er zo’n 31.000 palletplaatsen bij. De grootste uitdaging: werken in een actief magazijn, zonder de operatie stil te leggen.

Fraxinus realiseerde de volledige in- en outboundsystemen. Palletten komen via conveyors binnen, worden automatisch gemeten, gescand en onderworpen aan een gabaritcheck. Conform materiaal gaat door naar inbound, afwijkende palletten worden naar een manuele lijn gestuurd.

Vanuit de inboundlijnen gaan palletten via verticale liften naar het juiste niveau. De liften zijn zo ontworpen dat ook shuttles ermee verplaatst kunnen worden, zodat capaciteit flexibel verdeeld wordt. Shuttles plaatsen palletten in de rekken en halen ze voor outbound weer op. Via conveyors gaan ze naar de expeditiezones. Daar is ook een verbinding voorzien met het bestaande snellaadsysteem, dat palletten buffert en in de juiste volgorde klaarzet voor snelle vrachtwagenbelading. De retrofit van dit systeem volgt in een latere fase.

Het magazijn stond aanvankelijk vol met oude Stow-rekken en manuele Movu’s. Deze werden blok per blok ontmanteld; het staal werd gerecupereerd en hergebruikt in de nieuwe installatie, goed voor een besparing van ruim 680 ton CO2. Midden in de site bleef een kubusstructuur behouden, wat bijkomende hoogtes en variaties in de constructie met zich meebracht. Ook de brandveiligheid maakte het uitdagender: alle zones zijn omwald en voorzien van vloeistofplinten, zelfs onder conveyors door. Dat vroeg om precieze inpassing en nauwe coördinatie in elke fase.

Naast de mechanische trajecten leverde Fraxinus de volledige bekabeling en sturing, inclusief veiligheidsvoorzieningen zoals fencing, signalisatie en toegangsdetectie. Het systeem verwerkt 2.500 tot 3.000 palletten inbound en outbound per dag, en creëert in totaal 10.000 extra palletposities.”

- door Ryan Debacker
project engineer

Over ODTH

ODTH werd in 1978 opgericht door Jos De Wael, en is uitgegroeid tot de referentie voor opslag, handling en value-added services in de ruime regio rond Mechelen. Dankzij een asset-based filosofie – eigen magazijnen en IT-systemen – combineert het bedrijf flexibiliteit met stabiliteit. ODTH richt zich op klanten in sectoren zoals FMCG, farma, food & feed, steel & coil en general cargo.

Oprichting

1978

Medewerkers

+140

Vestigingen in regio Mechelen

4

Magazijnruimte

165.000 m2

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste surfervaring op onze website krijgt. Meer info

Je gebruikt een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct te bekijken.

Update mijn browser nu!